Vakantie!! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther Veen - WaarBenJij.nu Vakantie!! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther Veen - WaarBenJij.nu

Vakantie!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Esther

14 Februari 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Dag allemaal!
Mijn eerste vakantieweekje zit er alweer bijna op!
Maandag ochtend ben ik voor de laatste keer op pad geweest voor African impact. Ik ben mee geweest naar de crèche om de ingezamelde kleding uit te delen! We hebben 2 vuilniszakken (waaronder de door jullie gedoneerde) kleding uitgedeeld aan de kinderen. Dat was nog best grappig, bij elk truitje of broekje was het even zoeken naar het kindje met de juiste maat en vervolgens moesten we het rugzakje van het kindje erbij zoeken. Er stonden dus op een gegeven moment een heleboel kindjes met een truitje of broekje in hun handen geklemd en ze hadden niet echt een idee wat er aan de hand was. De leraren waren erg enthousiast over alles wat er ingezameld was en ik weet zeker dat alles goed terecht is gekomen! De allerkleinste kleding gaat mee naar het ziekenhuis. Daar hebben ze een keer in de zoveel tijd een baby dag, dan wordt er kleding uitgedeeld voor de allerkleinsten.
Na het uitdelen kwam het meisje naar mij toe waarvan we de vorige keer een aantal wonden op haar voeten en benen hebben schoongemaakt en verbonden. Haar voetwond was weer open gegaan en dus hebben we die weer verbonden. De kinderen hier lopen de hele dag op blote voeten en het is dus ook niet gek dat er veel kinderen zijn met dit soort wonden.
Ook hebben veel kinderen hier last van zandworm, die geeft hele gemene wonden op voeten en benen. Ik ben na de crèche meegegaan met de medische staf op huisbezoek en we hebben een jongen geholpen die daar last van had. Het zag er best akelig uit. Wat ook erg zielig was, was dat hij ernstige brandwonden had opgelopen als baby. Hij miste een deel van zijn haar en had lelijke wonden op schouders en benen.
We zijn ook op huisbezoek geweest bij een jong meisje. Vorig jaar heeft zij een operatie gehad aan haar enkels, maar haar enkels herstellen niet goed omdat ze elke dag een uur naar school moet lopen. Geld voor vervoer is er niet en niet naar school gaan betekent dat zij achter blijft bij haar leeftijdgenoten. Op zo’n moment kun je zo weinig doen, je kunt alleen luisteren en advies geven.
De zorg die gegeven kan worden is helaas maar een druppel op de gloeiende plaat. Zo zag ik in de crèche een jongen met een waterhoofd. Je zag gewoon dat hij ziek was, zijn bewegingen waren erg traag en zijn ogen stonden scheef. Echt zielig dat hier waarschijnlijk nooit wat aan gedaan kan worden.
Al met al was het voor mij erg bijzonder om dit nog even mee te maken vlak voor de start van mijn vakantie.
Bij terugkomst in het huis heb ik snel mijn laatste spullen gepakt, Bas zou namelijk vandaag aankomen in St. Lucia! Om 1.15pm werd er aangebeld bij het vrijwilligershuis en daar was hij dan! Het was erg fijn om hem weer te zien :). Ik heb hem meteen een rondleiding in ons flintstone- huis gegeven en hij heeft het personeel en de vrijwilligers van African impact ontmoet. Ik heb hem ook meteen een heleboel foto’s laten zien die ik gedurende mijn verblijf heb gemaakt. Er zullen nog heel veel fotoavondjes volgen, want ik heb echt enorm veel foto’s hier gemaakt!
De eerste twee dagen zijn we in St. Lucia gebleven. We hebben aan het eind van de middag aan de estuary gezeten om de nijlpaarden uit het water te zien komen, we hebben door het Isimangaliso park gereden en we hebben een night drive gemaakt in het park. Het waren echt top dagen! Ik voelde me af en toe net een gids en besefte ineens dat ik enorm veel heb geleerd over het park en de natuur in St. Lucia.
Tijdens onze gamedrive liepen ineens een neushoorn en haar drie maanden oude baby naast de weg. Neushoorns doen eigenlijk niets anders de hele dag dan grazen en de baby die alleen nog melk drinkt verveelde zich stierlijk en besloot rondjes te gaan rennen. Dit was echt hilarisch. Hij rende maar heen en weer op zijn nog zwabberende benen en moest af en toe enorm niezen. We hebben hier een filmpje van, ik zal kijken of ik die kan uploaden.
De nightdrive was ook erg leuk. Erg bijzonder was het toen onze gids een grote kameleon vond en dat ik die op mijn handen kreeg. Ze zijn heel licht en hebben hele kleine pootjes met twee scherpe nageltjes.
Woensdag moest ik dan echt afscheid nemen van St. Lucia en dat vond ik nog best moeilijk. Ik heb een ontzettend mooie tijd gehad!
Woensdag zijn we naar Sodwana bay gereden, dit ligt ten noorden van St. Lucia aan de andere kant van het Isimangaliso park. We hebben daar verdeeld over 2 dagen 4 duiken gemaakt en het is echt een aanrader! Het koraal is prachtig en er is echt een enorme verscheidenheid aan vis. Het hoogtepunt was de twee meter lange ‘ragged tooth shark’ op nog geen 5 meter afstand! En ik ben niet eens gevlucht ;) En vlak daarna hebben we nog een kleinere reef shark gezien.
Onze accomodatie was erg basic, maar daardoor ook wel weer charmant. We hadden een rieten hutje op palen dat blijkbaar net aan de rand van mongoose highway lag. Mongoose zijn een soort bever-achtige beestjes die in grote groepen leven en enorm veel lawaai kunnen maken. Op onze tweede ochtend werden we ’s ochtend wakker van wel honderden mongoose die langs ons huisje renden. We moesten in verband met het duiken toch elke dag heel vroeg opstaan dus we konden de lol er wel van inzien :).
Naast de mongoose waren er ook veel apen, je moest enorm goed op je eten letten, ze waren echt experts op het gebied van voedsel bemachtigen.
Na Sodwana bay zijn we naar het Hluhluwe park gereden, daar hadden we een hutje op het Hilltop camp. Vanuit dit kamp hadden we echt een prachtig uitzicht over het ‘big 5’ game reserve en de accommodatie was in vergelijking tot sodwana bay luxe. Wederom gedeelde badkamer, maar dit keer hadden we wel een fan! ;)
We hebben veel gezien in het park. Meerdere kuddes buffalo’s, veel olifanten, neushoorns, giraffen en vandaag hebben we ook nog zes leeuwen gezien. Helaas waren ze wel wat ver weg, maar toch erg mooi.
Het was erg spannend toen we ineens midden in een kudde olifanten belanden. Vorige week was er nog een auto omgeduwd door een geïrriteerde olifant en ik wilde dit liever niet persoonlijk meemaken. Een enorme olifant bleef vlak achter onze auto staan, we hielden ons muisstil, maar hij bleef maar staan. Toen hebben we maar een dot gas gegeven en zijn we een stuk verderop gaan staan.
Na het Hluhluwe park zijn we richting Durban gereden en vanmiddag zijn we aangekomen in Umhlanga rocks. Dit is een klein plaatsje net te noorden van Durban. Onze accommodatie ligt vlak naast het strand, erg mooi. Het is hier een stuk westerser dan in St. Lucia, je hebt hier hippe restaurants, winkelcentra en hele dure auto’s op de weg. Zuid Afrika is echt en land van de contrasten!
Morgen vertrekken we richting de Drakensbergen, dat is een World heritage site en het schijnt echt prachtig te zijn!
Er staan ons dus nog mooie dagen te wachten! Ik hou jullie op de hoogte.
Kus,

Esther

  • 15 Februari 2010 - 15:14

    Stichting Muses:

    Hee Esther!
    fijn dat alles zo goed gegaan is met je ingezamelde geld etc! en wat mogen de kids blij zijn met jou! kan me voorstellen dat het even slikken is als je dan toch afscheid moet nemen, maar je hebt wel een vakantie verdiend! dus geniet er nog van!
    Groetjes Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Wildlifefotografie St.Lucia Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

24 Februari 2010

Het zit er op helaas

19 Februari 2010

het gaat prima hier!

14 Februari 2010

Vakantie!!

07 Februari 2010

De laatste dag

05 Februari 2010

laatste week op het project
Esther

Actief sinds 16 Dec. 2009
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 16906

Voorgaande reizen:

09 Januari 2010 - 24 Februari 2010

Wildlifefotografie St.Lucia Zuid-Afrika

Landen bezocht: