week 1 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther Veen - WaarBenJij.nu week 1 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther Veen - WaarBenJij.nu

week 1

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Esther

16 Januari 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Dag lieve mensen!

Jeetje, waar moet ik beginnen! Ik heb echt zo'n drukke en mooie week gehad en daardaar hebben jullie helaas ook even moeten wachten op nieuws van mijn kant.

Het is hier echt geweldig en ik heb zo'n indrukwekkende week gehad!
Maandag hebben we een introductie dag gehad. Daarin is ons onder andere duidelijk geworden hoe serieus het hiv/aids probleem hier in Kwazulu natal is. Zo'n 70-80% van de mensen heeft HIV/Aids en er heerst nog steeds een groot taboe, mensen praten er niet over en weten vaak niet wat het is.
Daarnaast is er veel werk te doen in de dorpen om de natuur daar weer te herstellen. De mensen dumpen werkelijk alles in de natuur.
African impact zet zich in om de mensen bewust te maken van hun omgeving en geven onderwijs over HIV/aids. Daarnaast helpen ze een weeshuis en doen ze huisbezoeken bij mensen die ziek zijn. Doel is om ervoor te zorgen dat de mensen zelf leren hoe ze problemen moeten aanpakken en willen ze ervoor zorgen dat er structureel dingen veranderen. Dus niet alleen maar geld geven, maar echt ondersteunen en onderwijzen. Dat spreek mij erg aan.
Dinsdag is mijn intensieve fotografie cursus gestart. Die cursus werd gegeven door een hele enthousiaste wildlife fotograaf en ik heb echt enorm veel van hem geleerd! De cursus duurde in totaal 3 dagen en bestond uit lessen, opdrachten en natuurlijk fotograferen.
Zo zijn we dinsdag naar een veld in het wetland park gegaan en daar hebben we een hoelahoep oefening gedaan. Dat betekend dat er een hoelahoep werd geworpen en vervolgens mocht je allen fotograveren vanuit de hoelahoep ef de dingen in de hoelahoep zelf. Geloof me, dit valt niet mee. Mijn hoelahoep viel in het gras en ik heb echt op mijn buik gelegen om bloemetjes en mieren te fotograferen.
Woensdag stond ik om 4.00uur naast mijn bed om om 5.00 uur in het Isimangaliso park foto's te maken. Het is daar echt prachtig! Isimangaliso was het eerste UNESCO gebied in afrika omdat ze daar 5 verschillende ecosystemen hebben. 's Avonds hebben we 'painting with light' gedaan. Ik zal komende week mijn foto's plaatsen zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel. Het houdt eigeenlijk in dat je je camera op een hele lange sluitertijd zet en in die tijd kun je met een zaklamp hele bijzondere lichteffecten maken.
Donderdag weer om 4.00 uur op om de zonsopgang vast te leggen. Nooit geweten hoe ontzetten mooi dat is, ga vanaf nu vaker zo vroeg mijn bed uit :) Ik heb daar echt prachtige foto's gemaakt! Elke avond hebben we een foto competitie en mijn foto heeft die avond gewonnen!
Ook moesten we een presentatie geven waarin we 5 foto's lieten zien met een verhaal. Ik heb foto's gemaakt van een visser, erg mooi geworden al zeg ik het zelf. Ook die foto's komen zsm op mijn site. Ik zit met een extern geheugen dat op de mac werk en met nog even uitvogelen hoe ik de foto's kan inladen op een pc:)
Vrijdag hebben we een bush walk gemaakt in het park en daar zijn we een hele zeldzame vogel tegengekomen. Ze hebben nog geen goede foto's van die vogel en ik heb zeker 5 hele goede foto's gemaakt! Dat is weer een mooie bijdrage voor het project!
's Middags hebben we onze eerste conservation project gedaan. Het project is het herstellen van een wetlands gebied in een zulu dorp. We hebben daar hekken om bomen geplaatst die daar in dec zijn geplant en we hebben een heleboel afval opgeruimd. Doel is om de mensen daar te laten zien hoe zuinig ze moeten zijn op het gebied en om vogels terug te laten keren die er van oorsprong thuis horen. Het leuke was dat we binnen no time waren omingt door 10 kinderen die allemaal mee wilden helpen. Het project werkt dus echt! En die kinderen zijn echt geweldig, ze worden zo onzettend blij van het beetje aandacht dat ze van ons krijgen!
Vanaf volgende week gaan we elke dag conservation projecten doen en ik zal jullie zeker op de hoogte houden!
Gisteren hebben we verder nog een echte afrikaanse braai gehad en hebben we een 'answers & questions about aids'. Erg nuttig!
Vandaag was mijn eerste vrije dag en ik ben met 3 andere meiden gaan surfen. Het was echt geweldig en de instructeurs hebben ons aangeboden dat wij vanaf nu altijd hun spullen kunnen gebruiken en met hun mee kunnen rijden, helemaal super. Ik ben wel bont en blauw, maar zo'n dag in de zee is gewoon geweldig!
Verder heb ik gisteren alle kleding en speelgoed overhandigd aan african impact. Ze waren er enorm blij mee! Ze zamelen die dingen in en als er voldoende is doneren ze het aan mensen die het hard nodig hebben. Als het gaat lukken ga ik mee als de kleding wordt uitgedeeld. Dat zou leuk zijn! Verder heb ik komende week een afspraak met de dame die all donaties coordineerd zodat ik kan kijken hoe ik het geld wil besteden. Ze hebben nog geen idee hoe gul jullie allemaal zijn geweest en ik zie er naar uit om het an hen te vertellen!

Ik hoop dat het met jullie allemaal goed gaat! Jullie kunnen me altijd mailen op esthervanveen2@gmail.com en ik zal mijn best doen om alle mails te beantwoorden!
Ik beloof mijn foto's zo snel mogelijk te plaatsen!

Een hele dikke kus van een heel gelukkig iemand!

Esther

  • 16 Januari 2010 - 22:03

    Femke:

    Hoi Essieeeee
    Wow!! klinkt onwijs allemaal. Super dat t zo goed bevalt, moet helemaal goed voelen :)
    Geniet ervan en supercool dat je het doet!! xx from down under !

  • 17 Januari 2010 - 12:36

    Stichting Muses:

    Hee gelukkig iemand haha!
    echt leuk verhaal om te lezen zeg! zo combineer je fotograferen met dingen die goed zijn voor de mensen daar, dus helemaal super! goed bezig dus. ben benieuwd hoe ze gaan reageren op je ingezamelde geld.. geniet er nog maar van!
    groetjes Nicole

  • 17 Januari 2010 - 15:32

    Dayenne:

    Lieve Es, Wat een ontzettend mooi verhaal en gave foto's tot nu toe heb je gemaakt!
    Je hebt er echt goed aan gedaan om deze reis te gaan maken. Top! Het is super inspirerend en ben trots op je.....

    Afgelopen week ben ik naar de musical Amandla Mandela geweest. Het heeft een flinke indruk op mij gemaakt. Het gaat over het leven van Mandela; van geboorte tot heden!
    Denkend aan Afrika doe ik al heel de week. Ja want je bent al een week in dat mooie land! Potverdikkie, wat ik mis je man :)

    Ik hoop volgende week meer te weten over mijn mogelijke buddyreis naar Oeganda..... Enne het gaat hier allemaal zijn gangetje.... :)

    Ik ga nu gauw naar je hyvessite en je snel terug smsen.
    Veel plezier daar he :)
    Kus Dayenne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Wildlifefotografie St.Lucia Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

24 Februari 2010

Het zit er op helaas

19 Februari 2010

het gaat prima hier!

14 Februari 2010

Vakantie!!

07 Februari 2010

De laatste dag

05 Februari 2010

laatste week op het project
Esther

Actief sinds 16 Dec. 2009
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 16929

Voorgaande reizen:

09 Januari 2010 - 24 Februari 2010

Wildlifefotografie St.Lucia Zuid-Afrika

Landen bezocht: