St. Lucia! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther Veen - WaarBenJij.nu St. Lucia! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther Veen - WaarBenJij.nu

St. Lucia!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Esther

11 Januari 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Dag allemaal!

Hierbij dan mijn eerste verslag vanuit St. Lucia!
Na een langze reis van 22 uur ben ik hier gisteren aangekomen. Alle vluchten hadden vetraging, maar daardoor heb ik gelukkig wel alle verbindingen kunnen halen :) . Zo moesten ze in Parijs het vliegtuig de-frosten, de vleugels waren bevroren.... Gek idee.
Het weer is hier perfect en ik ben zeer hartelijk ontvangen door Sam van het african impact team.
Omdat iedereen van het project met kerst en oud en nieuw naar huis is gegaan starten we met een hele nieuwe groep. Gisteren en vandaag zijn er 7 mensen aangekomen vanuit alle windstreken en van alle leeftijds categorien.
5 Mensen doen net zoals ik het fotografie en conservation project de andere 2 doen het community HIV/aids project.
Het huis is helemaal in flintstones stijl! Echt van binnen en van buiten, erg grappig.
Het huis delen we met het team van african impact en 2 honden. Een gezellige boel :).
St Lucia is een westers dorp met een heleboel bars en restaurants. We hebben zelfs een Spar supermarkt!
St. Lucia is eigenlijk een soort van eiland en is via een brug verbonden met het vaste land. Vlak na de brug beginnen de townships waar de community projecten plaats vinden.
Het dorp is erg veilig, mocht er iets gebeuren in het dorp dan wordt gewoon de brug afgesloten. Goed gevoel:)
Echter blijft het wel afrika en moeten we gewoon altijd gewoon goed opletten.
Dit geld ook voor het wildlife dat zich afspeelt in en rondom St. Lucia. Het gebeurd niet zelden dat het nijlpaarden in het dorp lopen! Dit betekend dat we 's avonds niet over het gras moeten lopen, maar gewoon de paden aan moeten houden en dat we dan niet alleen op pas moeten gaan. Dit geeft wel een leuke dimensie aan het leven hier :)
Ook worden er regelmatig luipaarden gespot in het dorp! Die zijn erg schuw dus ik hoop er een tegen te komen!
Vandaag hebben we iedereen van het team ontmoet en hebben we een introductie gehad. Ik heb een heleboel uitleg gekregen over het project en ik heb er enorm veel zin in!
Morgen gaan we dan echt van start. De eerste 3 dagen hebben we een intensieve fotografie cursus en vrijdag gaan we een bush walk maken. Vrijdag avond hebben we een braai (echte zuid-afrikaanse BBQ) en hebben we een voorlichtings avond over HIV/aids. Zon'n 70-80% van de mensen hier heeft HIV/aids en het is erg goed dat hier een avond aan besteed wordt waarin je echt al je vragen kwijt kunt.
Volgende week starten we met alle conservation projects. Zo gaan we werken op een high school waar een conservation project loopt en gaan we helpen een wetland gebied in zijn oude staat terug te brengen door planten die er niet thuishoren weg te halen en nieuwe te planten. Dit project is tot nu toe al erg succesvol en er zijn veel vogels terug gekeerd. Hopelijk kan dit gebied verder herstellen zodat ook hier het toerisme kan groeien wat weer inkomen geeft voor de mensen hier.
Het laatste project vind plaats in het crocodile centre. Ben erg benieuwd wat we daar allemaal gaan doen. Zo kunnen we worden ingezet om baby crocks uit te zetten!
Naast de conservation projecten lopen er ook community projecten. Er is een 10-family project waar de 10 armste gezinnen geholpen worden door er bijvoorbeeld voor de zorgen dat ze een dak boven hun hoofd krijgen en er wordt een nieuw weeshuis gebouwd. Ik heb zo'n idee dat mijn sponsorgeld ergens bij die projecten een hele mooie bestemmig gaat vinden :)

Ik kijk enorm uit naar de dagen die voor mij liggen en ik hou jullie allemaal op de hoogte!

Dikke kus,

Esther

• 11 Januari 2010 - 14:29

Dayenne:

Hey Esther!
    Fijn wat van je te horen!
    Via sms wist ik gister gelukkig al dat je na lan lang reizen uiteindelijk op je bestemming gekomen bent:)
    Internet werkt!
    Klinkt tot nu toe allemaal erg goed je intro. Hopelijk is je roommate uit Kaapstad een leuke meid. Ik hoop dat jij en de andere 5 mensen met wie je het fotoproject gaat doen zeer mooie foto's gaan maken en supertijden gaan beleven. Zet em op :)
    Kus Dayenne

• 11 Januari 2010 - 14:53

Stichting Muses:

Hee Esther!
    nou gelukkig ben je veilig aangekomen! je gaat je vast en zeker super goed vermaken daar en ik weet zeker dat je een mooie bestemming gaat vinden voor je ingezamelde geld! Dus heel veel plezier de komende tijd en ben benieuwd naar je volgende verhaal!
    groetjes Nicole

• 11 Januari 2010 - 15:01

Maaike:

Hi Es,

Fijn dat je goed bent aangekomen. Wat je schrijft klinkt allemaal goed en om jaloers op te worden. Ben benieuwd naar je eerste foto's uit St Lucia.

dikke kus
    Maaike

• 11 Januari 2010 - 18:26

Mama:

Hallo Essie,
    Fijn te lezen dat het je goed gaat in St.Lucia. Wat zal je veel indrukken opdoen met al die verschillende projecten.Dit wordt echt een tijd in je leven die je nooit meer zal vergeten. Liefs en dikke knuffel Mama

• 11 Januari 2010 - 18:30

Monique:

Hi Esther

Welkom in Zuid Afrika ! Goed te horen dat je veilig bent aangekomen , en nu maar gaan genieten en ook werken. Succes ermee

• 12 Januari 2010 - 09:55

Irene:

Hoi zus,
    Fijn dat je goed bent aangekomen en dat de laptop het doet :)
    Veel succes met opstarten daar!
    Groetjes, Irene

• 16 Januari 2010 - 14:31

Gerda:

Hoi Esther,
    Geweldig om te lezen dat je goed bent aangekomen. Wat een prachtige indrukken zal je allemaal op doen. !
    Geniet van al het bijzonders dat je de komende tijd mee mag maken.
    Lieve groet, ook van Catrien